Akce

Základní pojmy: Klopení: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
m
Řádek 1: Řádek 1:
Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru). Hezký animovaný obrázek je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html NASA].
+
Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru).  
 +
 
 +
Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách [http://www.grc.nasa.gov/WWW/k-12/airplane/pitch.html NASA].
  
 
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" smérem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".   
 
Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" smérem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".   

Verze z 28. 10. 2013, 01:45

Jako klopení označujeme otáčení letadla kolem příčné osy. Pokud necháme letadlo v klopivém pohybu delší dobu, udělá lopping nebo obrácený looping (pokud má doostatečnou výšku a rychlost, příp. výkon motoru).

Hezký animovaný obrázek klopení je na stránkách NASA.

Klonění se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí výškového kormidla. Pokud pilot vychýlí řídící páku či posune "berany" smérem k sobě ("přitáhne"), vychýlí se výškové kormidlo nahoru. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné osy pohybem přídě nahoru. Tým se zvýší úhel náběhu křídla, vzroste vztlak a odpor a letadlo začne stoupat. Aby mohlo stoupat dlouhodobě, musí se úměrně vzrůstu odporu zvýšit výkon pohonu letadla (jinak dojde ke ztrátě rychlosti a k tzv. "přetažení".

Pokud pilot vychýlí výškové kormidlo na druhou stranu - směrem od sebe, ("potlačí") tak se samozřejmě příď letounu vychýlí dolů, poklesne úhel náběhu křídla, sníží se vztlak i odpor. Letadlo klesá a zrychluje. Pokud chce pilot zachovat rychlost, musí snížit výkon pohonu.

Popis os otáčení letadla a pojmenování a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.