Akce

Základní pojmy: Diferenciace křidélek: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

(Založena nová stránka: <!--I pro 100% symetrické letadlo má diferenciace často smysl: důvodem je nejen změna odporu profilu při výcjylce křidélka, ale i (nebo hlavně)indukovaný odpo…)
 
Řádek 1: Řádek 1:
<!--I pro 100% symetrické letadlo má diferenciace často smysl: důvodem je nejen změna odporu profilu při výcjylce křidélka, ale i (nebo hlavně)indukovaný odpor, který při výchylce křidélka dolů na patřičné polovině křídla roste díky rostoucímu vztlaku a při výchylce křidélka nahoru (opět na své polovině křídla) klesá díky klesajícímu vztlaku. Díky této asymetrii vzniká moment kolem svislé osy, proti kterému mohu zasáhnout směrovkou. Jedinou výjimku tvoří let s nulovým vztlakem (např.kolmý klesavý let), při kterém jsou výhodnější symetrické výchylky křidélek. -->
+
Diferenciace křidélek je takové nastavení mechaniky a elektroniky modelu, kdy křidélka při výchylce směrem dolů mají výchylku menší než směrem nahoru (obvykle o cca 50&].
 +
 
 +
'''Proč se to dělá?'''
 +
 
 +
Pokud se vychýlí ve vodorovném letu podvozkem dolů např. levé křidélko dolů a pravé nahoru (klonění vpravo), má model více či méně, podle typu modelu, profilu křídla a úhlu náběhu) tendenci zatáčet kolem svislé osy vlevo. Klonění vpravo přitom pilot provádí (pokud zrovna nedělá výkrut) proto, by letadlo zatočilo vpravo. Zkušený pilot toto prakticky podvědomě kompenzuje pohybem směrového kormidla vpravo.
 +
 
 +
Příčinou je změna odporu křídla při výchylce křidélka. Při výchylce křidélka dolů na polovině křídla kde je lřidélko roste díky rostoucímu vztlaku a při výchylce křidélka nahoru klesá díky klesajícímu vztlaku.
 +
 
 +
Tento jev by se teoreticky neprojevil u letadla letícího na nulovém úhlu náběhu (v praxi prakticky jen let kolmo dolů či vzhůru), které má symetrický profil křídla a je celé symetrické.
 +
 
 +
Protože skutečná letadla jsou z různých důvodů více či méně nesymetrická a nelétají s nulovým úhlem náběhu, projevuje se tato tendence zatáčet proti křidélkům. Je to nepříjemné zejména pro méně zkušené piloty, kteří neumějí řádně používat směrovku a pro modely bez ovládané směrovky (kombaty atp.). Nejméně se tento jev projevuje u akrobatických speciálů, které jsou stavěné a seřízenéjako maximálně symetrické. Začátečnické modely (typicky hornoplošník s křídlem s nesymetrickým profilem - např. oblíbeným Clark-Y) trpí tímto jevem obvykle podstatně více.
 +
 
 +
Toto chování letadla lze kompenzovat několika způsoby. Pokud RC souprava umožňuje mixování křidélek do směrovky, aktivuje se vhodně nastavený mix, který pilotovi "pomáhá". Pokud to RC souprava neumí a nebo model nemá ovládanou směrovku, zbývá možnost nastavit diferenciaci křidélek.
 +
 
 +
'''Jak se to dělá?'''
 +
 
 +
Diferenciaci křidélek lze provést buď mechanicky - vhodným uspořádáním vzájemné polohy serva, kormidel, délky pák a táhel atp. Některá konstrukční řešení jsou trimfem lidského důvtipu a šikovnosti.
 +
 
 +
POkud nelze zajistit diferenciaci mechanicky, řeší se opět elektronicky vhodným mixem.
 +
 
 +
Pro elektronickou diferenciaci musí být každé křidélko ovládáno zvláštním servem. Moderní RC soupravy obvykle umožňují nastavit diferenciaci jednoduše v menu. OpenTx na to používá
 +
 
 +
<!--I pro 100% symetrické letadlo má diferenciace často smysl: důvodem je nejen změna odporu profilu při výchylce křidélka, ale i (nebo hlavně)indukovaný odpor, který při výchylce křidélka dolů na patřičné polovině křídla roste díky rostoucímu vztlaku a při výchylce křidélka nahoru (opět na své polovině křídla) klesá díky klesajícímu vztlaku. Díky této asymetrii vzniká moment kolem svislé osy, proti kterému mohu zasáhnout směrovkou. Jedinou výjimku tvoří let s nulovým vztlakem (např.kolmý klesavý let), při kterém jsou výhodnější symetrické výchylky křidélek.
 +
 
 +
Křidélko vychýlené směrem dolů vyvíjí vztlak , ale zároveň brzdí a proto je třeba diferencovat tento rozdíl na druhé polovině křídla. Jsou modely citlivější , a méně citlivé na toto nastavení.
 +
-->

Verze z 24. 10. 2013, 23:37

Diferenciace křidélek je takové nastavení mechaniky a elektroniky modelu, kdy křidélka při výchylce směrem dolů mají výchylku menší než směrem nahoru (obvykle o cca 50&].

Proč se to dělá?

Pokud se vychýlí ve vodorovném letu podvozkem dolů např. levé křidélko dolů a pravé nahoru (klonění vpravo), má model více či méně, podle typu modelu, profilu křídla a úhlu náběhu) tendenci zatáčet kolem svislé osy vlevo. Klonění vpravo přitom pilot provádí (pokud zrovna nedělá výkrut) proto, by letadlo zatočilo vpravo. Zkušený pilot toto prakticky podvědomě kompenzuje pohybem směrového kormidla vpravo.

Příčinou je změna odporu křídla při výchylce křidélka. Při výchylce křidélka dolů na polovině křídla kde je lřidélko roste díky rostoucímu vztlaku a při výchylce křidélka nahoru klesá díky klesajícímu vztlaku.

Tento jev by se teoreticky neprojevil u letadla letícího na nulovém úhlu náběhu (v praxi prakticky jen let kolmo dolů či vzhůru), které má symetrický profil křídla a je celé symetrické.

Protože skutečná letadla jsou z různých důvodů více či méně nesymetrická a nelétají s nulovým úhlem náběhu, projevuje se tato tendence zatáčet proti křidélkům. Je to nepříjemné zejména pro méně zkušené piloty, kteří neumějí řádně používat směrovku a pro modely bez ovládané směrovky (kombaty atp.). Nejméně se tento jev projevuje u akrobatických speciálů, které jsou stavěné a seřízenéjako maximálně symetrické. Začátečnické modely (typicky hornoplošník s křídlem s nesymetrickým profilem - např. oblíbeným Clark-Y) trpí tímto jevem obvykle podstatně více.

Toto chování letadla lze kompenzovat několika způsoby. Pokud RC souprava umožňuje mixování křidélek do směrovky, aktivuje se vhodně nastavený mix, který pilotovi "pomáhá". Pokud to RC souprava neumí a nebo model nemá ovládanou směrovku, zbývá možnost nastavit diferenciaci křidélek.

Jak se to dělá?

Diferenciaci křidélek lze provést buď mechanicky - vhodným uspořádáním vzájemné polohy serva, kormidel, délky pák a táhel atp. Některá konstrukční řešení jsou trimfem lidského důvtipu a šikovnosti.

POkud nelze zajistit diferenciaci mechanicky, řeší se opět elektronicky vhodným mixem.

Pro elektronickou diferenciaci musí být každé křidélko ovládáno zvláštním servem. Moderní RC soupravy obvykle umožňují nastavit diferenciaci jednoduše v menu. OpenTx na to používá