Akce

Základní pojmy: Bočení

Z Wiki OpenTX

anglicky: Yaw

Jako bočení označujeme otáčení letadla kolem svislé příčné osy. Bočení je výraz, používaný například v textech předpisů ÚCL a znamená něco jako "zatáčení bez změny klonění a klopení".

Hezký animovaný obrázek bočení je na stránkách NASA.

Bočení se ovládá u klasických letadel (plošníků s ocasními plochami) obvykle pomocí směrového kormidla. Pokud pilot vychýlí pravý pedál vpřed, vychýlí se směrové kormidlo vpravo. Výsledkem je otáčení letadla kolem příčné svislé osy vpravo.

Pokud pilot vychýlí směrové kormidlo na druhou stranu - levý pedál vpřed, je výsledkem otáčení letadla kolem příčné svislé osy vlevo.

U řady letadel výchylka směrového kormidla změní poměry obtékání takovým způsobem, že začne docházet ke klonění ve směru výchylky. To způsobuje mj. tradovanou nepřesnou představu, že letadlo se řídí do zatáčky směrovým kormidlem. Ve skutečnosti letoun je veden do zatáčky spolupůsobením křidélek a výškového kormidla. Směrovku letadlo ve vzduchu v podstatě pro běžné létání ani nutně nepotřebuje (a některá letadla ani ovládanou směrovku nemají - např. běžně modely pro RC kombat). Směrovka ale umožňuje plnou řiditelnost ve všech osách a některé obraty bez směrového kormidla nezalétnete - například souvrat. Také "správnou zatáčku" bez skluzu či výkluzu je bez směrovky velmi obtížné až nemožné zalétnout.

Pokud letoun nemá křidélka a na směrovku kloní, je možné jej řídit pomocí výše zmíněného vedlejšího efektu směrového kormidla a spolupůsobením výškového kormidla. Takto se řídí řada tzv. tříkanálových RC modelů letadel.

Popis a pojmenování os otáčení letadla a řízení pohybu podél těchto os je ve Wikipedii.