Základní pojmy: Mód vysílače: Porovnání verzí
Z Wiki OpenTX
m |
|||
(Není zobrazeno 30 mezilehlých verzí od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
− | Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení | + | <div style="max-width:780px; margin-left:3em;margin-right:auto;text-align:justify"> |
+ | ==Přehled módů ovládání== | ||
+ | Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4. | ||
− | {|class="wikitable | + | {|class="wikitable" style="background:#F9F9F9; border:1px solid silver; margin: 1em auto 1em 0em;" cellpadding="3px" cellspacing="3px" |
|- | |- | ||
!mód!!křidélka!!výškovka!!motor!!směrovka | !mód!!křidélka!!výškovka!!motor!!směrovka | ||
|- | |- | ||
− | + | !1 | |
+ | |pravý vlevo/vpravo||levý vpřed/vzad||pravý vpřed/vzad||levý vlevo/vpravo | ||
|- | |- | ||
− | + | !2 | |
+ | |pravý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||levý vlevo/vpravo | ||
|- | |- | ||
− | + | !3 | |
+ | |levý vlevo/vpravo||levý vpřed/vzad||pravý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo | ||
|- | |- | ||
− | + | !4 | |
+ | |levý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo | ||
|} | |} | ||
− | + | Ovladač motoru (plynu) mívá obvykle odstraněnu či zablokovánu vratnou pružinu a bývá vybaven mechanickou brzdou (tj. "nevrací se"). | |
− | + | U některých výrobců se projevuje záměrná či nechtěná ignorace zavedené terminologie. Proslavení jsou tímto zejména někteří čínští výrobci multikoptér, kteří zcela bezostyšně vydávají vysílače se zaměneným levým a pravým kniplem v módu 2 za mód 1. Nešťastníci, kteří si na to z neznalosti zvyknou, jsou po přechodu na korektní mód 1 nepříjemně překvapeni. | |
− | + | ==Jaký mód RC soupravy používat?== | |
− | + | V Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2. | |
− | + | Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) . | |
− | + | U vrtulníků a multikoptér se i v Evropě (a zejména v ČR) začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků a hračkových multikoptér, které se obtížně přestavují na mód 1. | |
− | + | Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2. | |
− | U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné. | + | Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v obou módech, případně umožňují použít i módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby. |
+ | |||
+ | Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál. Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu. | ||
+ | |||
+ | Pokud stále nevíš, který mód zvolit, doporučuji podlehnout současnému trendu a smířit se s módem 2. Evropa je přeci jen poměrně malý trh a stále více výrobců mód 1 ignoruje. | ||
+ | |||
+ | ==Změna módu== | ||
+ | U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné. | ||
+ | |||
+ | Například u soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i oba ovladače s plynem, nebo oba se všemi osami s návratem na střed. To jistě ocení zejména RC tankisté :). | ||
+ | |||
+ | U T9X a 9XR je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware. | ||
+ | |||
+ | Zatímco změna módu vysílače je většinou více či méně snadno proveditelná, přechod RC pilota z používání jednoho módu na mód jiný je velmi obtížný až nemožný. "Vyběhané" cestičky mezi okem, mozkem a rukou se předělávají velmi obtížně a může to stát dost peněz za rozbité modely. | ||
+ | </div> |
Aktuální verze z 12. 10. 2021, 13:59
Přehled módů ovládání
Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.
mód | křidélka | výškovka | motor | směrovka |
---|---|---|---|---|
1 | pravý vlevo/vpravo | levý vpřed/vzad | pravý vpřed/vzad | levý vlevo/vpravo |
2 | pravý vlevo/vpravo | pravý vpřed/vzad | levý vpřed/vzad | levý vlevo/vpravo |
3 | levý vlevo/vpravo | levý vpřed/vzad | pravý vpřed/vzad | pravý vlevo/vpravo |
4 | levý vlevo/vpravo | pravý vpřed/vzad | levý vpřed/vzad | pravý vlevo/vpravo |
Ovladač motoru (plynu) mívá obvykle odstraněnu či zablokovánu vratnou pružinu a bývá vybaven mechanickou brzdou (tj. "nevrací se").
U některých výrobců se projevuje záměrná či nechtěná ignorace zavedené terminologie. Proslavení jsou tímto zejména někteří čínští výrobci multikoptér, kteří zcela bezostyšně vydávají vysílače se zaměneným levým a pravým kniplem v módu 2 za mód 1. Nešťastníci, kteří si na to z neznalosti zvyknou, jsou po přechodu na korektní mód 1 nepříjemně překvapeni.
Jaký mód RC soupravy používat?
V Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2.
Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .
U vrtulníků a multikoptér se i v Evropě (a zejména v ČR) začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků a hračkových multikoptér, které se obtížně přestavují na mód 1.
Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2.
Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v obou módech, případně umožňují použít i módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.
Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál. Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.
Pokud stále nevíš, který mód zvolit, doporučuji podlehnout současnému trendu a smířit se s módem 2. Evropa je přeci jen poměrně malý trh a stále více výrobců mód 1 ignoruje.
Změna módu
U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.
Například u soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i oba ovladače s plynem, nebo oba se všemi osami s návratem na střed. To jistě ocení zejména RC tankisté :).
U T9X a 9XR je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware.
Zatímco změna módu vysílače je většinou více či méně snadno proveditelná, přechod RC pilota z používání jednoho módu na mód jiný je velmi obtížný až nemožný. "Vyběhané" cestičky mezi okem, mozkem a rukou se předělávají velmi obtížně a může to stát dost peněz za rozbité modely.