Akce

Základní pojmy: Mód vysílače: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

 
(Není zobrazeno 15 mezilehlých verzí od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 +
<div style="max-width:780px; margin-left:3em;margin-right:auto;text-align:justify">
 
==Přehled módů ovládání==
 
==Přehled módů ovládání==
 
Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.
 
Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.
Řádek 18: Řádek 19:
 
|levý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo
 
|levý vlevo/vpravo||pravý vpřed/vzad||levý vpřed/vzad||pravý vlevo/vpravo
 
|}
 
|}
 +
 +
Ovladač motoru (plynu) mívá obvykle odstraněnu či zablokovánu vratnou pružinu a bývá vybaven mechanickou brzdou (tj. "nevrací se").
 +
 +
U některých výrobců se projevuje záměrná či nechtěná ignorace zavedené terminologie. Proslavení jsou tímto zejména někteří čínští výrobci multikoptér, kteří zcela bezostyšně vydávají vysílače se zaměneným levým a pravým kniplem v módu 2 za mód 1. Nešťastníci, kteří si na to z neznalosti zvyknou, jsou po přechodu na korektní mód 1 nepříjemně překvapeni.
  
 
==Jaký mód RC soupravy používat?==
 
==Jaký mód RC soupravy používat?==
  
V Evropě je nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3.
+
V&nbsp;Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u&nbsp;tříkanálů s&nbsp;řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2.
 +
 
 +
Mód 3 u&nbsp;tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u&nbsp;cvičných hornoplošníků s&nbsp;velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z&nbsp;hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i&nbsp;docela slušný výkrut :) .
  
Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .
+
U&nbsp;vrtulníků a multikoptér se i v Evropě (a zejména v ČR) začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků a hračkových multikoptér, které se obtížně přestavují na mód 1.
  
U vrtulníků se začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků, které se obtížně přestavují na mód 1.
+
Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i&nbsp;na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u&nbsp;skutečného letadla. V&nbsp;Americe je nejobvyklejší u&nbsp;letadel i&nbsp;vrtulníků mód 2.
  
Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2.
+
Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v&nbsp;obou módech, případně umožňují použít i&nbsp;módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.
  
Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v obou módech, případně umožňují použít i módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.
+
Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v&nbsp;Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s&nbsp;výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v&nbsp;jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s&nbsp;jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u&nbsp;FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál.  Podrobnosti je třeba zjistit u&nbsp;toho zkušenějšího kolegy a případně v&nbsp;manuálech použitého RC vybavení. Může to být i&nbsp;důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.
  
Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál.  Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.
+
Pokud stále nevíš, který mód zvolit, doporučuji podlehnout současnému trendu a smířit se s módem 2. Evropa je přeci jen poměrně malý trh a stále více výrobců mód 1 ignoruje.
  
 
==Změna módu==
 
==Změna módu==
U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.
+
U&nbsp;kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.
 +
 
 +
Například u&nbsp;soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v&nbsp;OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i&nbsp;oba ovladače s&nbsp;plynem, nebo oba se všemi osami s&nbsp;návratem na střed. To jistě ocení zejména RC tankisté :).
  
Například u soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i oba ovladače s plynem, nebo oba se všemi osami s návratem na střed. To ocení zejména RC tankisté :).
+
U&nbsp;T9X a 9XR je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware.
  
U T9X je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware.
+
Zatímco změna módu vysílače je většinou více či méně snadno proveditelná, přechod RC pilota z používání jednoho módu na mód jiný je velmi obtížný až nemožný. "Vyběhané" cestičky mezi okem, mozkem a rukou se předělávají velmi obtížně a může to stát dost peněz za rozbité modely.
 +
</div>

Aktuální verze z 12. 10. 2021, 13:59

Přehled módů ovládání

Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.

mód křidélka výškovka motor směrovka
1 pravý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
2 pravý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
3 levý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo
4 levý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo

Ovladač motoru (plynu) mívá obvykle odstraněnu či zablokovánu vratnou pružinu a bývá vybaven mechanickou brzdou (tj. "nevrací se").

U některých výrobců se projevuje záměrná či nechtěná ignorace zavedené terminologie. Proslavení jsou tímto zejména někteří čínští výrobci multikoptér, kteří zcela bezostyšně vydávají vysílače se zaměneným levým a pravým kniplem v módu 2 za mód 1. Nešťastníci, kteří si na to z neznalosti zvyknou, jsou po přechodu na korektní mód 1 nepříjemně překvapeni.

Jaký mód RC soupravy používat?

V Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2.

Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .

U vrtulníků a multikoptér se i v Evropě (a zejména v ČR) začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků a hračkových multikoptér, které se obtížně přestavují na mód 1.

Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2.

Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v obou módech, případně umožňují použít i módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.

Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál. Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.

Pokud stále nevíš, který mód zvolit, doporučuji podlehnout současnému trendu a smířit se s módem 2. Evropa je přeci jen poměrně malý trh a stále více výrobců mód 1 ignoruje.

Změna módu

U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.

Například u soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i oba ovladače s plynem, nebo oba se všemi osami s návratem na střed. To jistě ocení zejména RC tankisté :).

U T9X a 9XR je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware.

Zatímco změna módu vysílače je většinou více či méně snadno proveditelná, přechod RC pilota z používání jednoho módu na mód jiný je velmi obtížný až nemožný. "Vyběhané" cestičky mezi okem, mozkem a rukou se předělávají velmi obtížně a může to stát dost peněz za rozbité modely.