Akce

Základní pojmy: Mód vysílače: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

 
Řádek 26: Řádek 26:
 
==Jaký mód RC soupravy používat?==
 
==Jaký mód RC soupravy používat?==
  
V Evropě je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3.
+
V Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2.
  
 
Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .
 
Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .

Aktuální verze z 12. 10. 2021, 13:59

Přehled módů ovládání

Pod pojem mód vysílače se obvykle myslí přiřazení základních ovládacích funkcí modelu letadla jednotlivým osám pohybu křížových ovladačů - kniplů. Uspořádání ovládání leteckých modelů se ustálilo na 4 způsobech přiřazení - nazývají se módy. Jsou podle zvyklostí očíslovány číslicemi 1-4.

mód křidélka výškovka motor směrovka
1 pravý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
2 pravý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad levý vlevo/vpravo
3 levý vlevo/vpravo levý vpřed/vzad pravý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo
4 levý vlevo/vpravo pravý vpřed/vzad levý vpřed/vzad pravý vlevo/vpravo

Ovladač motoru (plynu) mívá obvykle odstraněnu či zablokovánu vratnou pružinu a bývá vybaven mechanickou brzdou (tj. "nevrací se").

U některých výrobců se projevuje záměrná či nechtěná ignorace zavedené terminologie. Proslavení jsou tímto zejména někteří čínští výrobci multikoptér, kteří zcela bezostyšně vydávají vysílače se zaměneným levým a pravým kniplem v módu 2 za mód 1. Nešťastníci, kteří si na to z neznalosti zvyknou, jsou po přechodu na korektní mód 1 nepříjemně překvapeni.

Jaký mód RC soupravy používat?

V Evropě (a Asii) je dosud nejobvyklejší uspořádání ovládacích prvků na leteckých RC soupravách mód 1, u tříkanálů s řízenou směrovkou mód 3. V USA je téměř výlučně používán mód 2.

Mód 3 u tříkanálů používáme v případě řízení směrovkou proto, aby se udržovaly základní návyky - na pravém kniplu se vždy řídí směr. Je to obvyklý přístup. Funguje to proto, že u cvičných hornoplošníků s velkým vzepětím křídla zpravidla reaguje letadlo na výchylku směrovky kloněním na stranu kam se zatáčí, což z hlediska pilota je obdobná reakce jako klonění přímo ovládané křidélky. Některé modely udělají na směrovku i docela slušný výkrut :) .

U vrtulníků a multikoptér se i v Evropě (a zejména v ČR) začíná vedle tradičního módu 1 prosazovat mód 2, zřejmě pod vlivem levných čínských setů tříkanálových koaxiálních vrtulníků a hračkových multikoptér, které se obtížně přestavují na mód 1.

Špičkoví evropští RC piloti obvykle používají mód 1, piloti skutečných letadel preferují obvykle i na modelech mód 2 - více připomíná uspořádání u skutečného letadla. V Americe je nejobvyklejší u letadel i vrtulníků mód 2.

Většina kvalitnějších RC souprav se nabízí v obou módech, případně umožňují použít i módy 3 a 4. Lze dokonce říci, že je to jistá indikace kvality - nejlevnější šunty obvykle mají jen mód 2 bez možnosti volby.

Pro jaký mód se rozhodneš je zcela na Tobě. Velmi důležité hledisko je, jaký mód používají kolegové modeláři v Tvém okolí. Pokud Ti mají pomáhat s výukou létání a zálety modelů, je nutné, aby používali stejný mód - málokdo dokáže létat úspěšně při střídání uspořádání kniplů. Někdy lze problém obejít tím, že zkušenější modelář použije kompatibilní vysílač v jiném módu - u 2,4GHz souprav musí být vysílač obvykle od stejného výrobce a přijímač v modelu se musí nastavit na spolupráci s jiným vysílačem (tzv. "bindování"), u FM souprav většinou stačí přepnout na shodný vysílací kanál. Podrobnosti je třeba zjistit u toho zkušenějšího kolegy a případně v manuálech použitého RC vybavení. Může to být i důvod ke koupi RC soupravy určité značky či typu.

Pokud stále nevíš, který mód zvolit, doporučuji podlehnout současnému trendu a smířit se s módem 2. Evropa je přeci jen poměrně malý trh a stále více výrobců mód 1 ignoruje.

Změna módu

U kvalitnějších RC vysílačů lze mód změnit, někdy velmi jednoduše. Téměř vždy lze mód změnit mechanickou přestavbou vysílače, ale to někdy může být náročné.

Například u soutavy Taranis se při změně módu jen šroubem zablokuje funkce návratové pružinky na kniplu, kde má být plyn a nastaví úroveň brzdění pohybu kniplu. Nemusí se nic rozebírat a přendávat. Pak se v OpenTx nastaví nový mód a je hotovo. Múžete mít i oba ovladače s plynem, nebo oba se všemi osami s návratem na střed. To jistě ocení zejména RC tankisté :).

U T9X a 9XR je změna módu trošku složitější, musí se přemístit pružinka a příslušná kulisa na druhý křížový ovladač, ale není to příliš obtížné. A pak se opět přepne mód ve firmware.

Zatímco změna módu vysílače je většinou více či méně snadno proveditelná, přechod RC pilota z používání jednoho módu na mód jiný je velmi obtížný až nemožný. "Vyběhané" cestičky mezi okem, mozkem a rukou se předělávají velmi obtížně a může to stát dost peněz za rozbité modely.