Akce

Základní pojmy: Ailerony, elevony, flaperony: Porovnání verzí

Z Wiki OpenTX

m
Řádek 1: Řádek 1:
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).
+
Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. '''ailerony'''), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).
  
 
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
 
Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.
  
 
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického '''elev'''ator (výškovka) a ailer'''on''' (křidélka).
 
Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického '''elev'''ator (výškovka) a ailer'''on''' (křidélka).

Verze z 10. 9. 2015, 23:30

Klasické letadlo má samostatné ovládací plochy pro všechny 3 osy pohybu: křidélka (angl. ailerony), výškové kormidlo (angl. elevator) a směrové kormidlo (rudder). Pro změnu aerodynamického zakřivení profilu se používají nejčastěji vztlakové klapky (flaps).

Méně obvyklá konstrukční řešení letadel však mohou některé z těchto řídících ploch postrádat. Pak je třeba jejich funkci nějak nahradit.

Pokud se sloučí funkce křidélek a výškového kormidla, říká se takovému uspořádání elevony - z anglického elevator (výškovka) a aileron (křidélka).